Τρίτη, 14 Απριλίου 2009

H απορία του ληστή


Η απορία του ληστή (του Νίκου Δήμου)

Από μικρό παιδί, όταν άκουγα τα Ευαγγέλια της Μεγάλης Πέμπτης ένιωθα συμπάθεια για τον αντιπαθέστερο ληστή. Όχι εκείνον που είπε το περίφημο “Μνήσθητί μου Κύριε…”, αλλά τον άλλο που “εβλασφήμει... λέγων: ει συ ει ο Χριστός, σώσον σεαυτόν και ημάς”.
Αυτόν δεν τον πήρε μαζί του ο Ιησούς στον Παράδεισο, όπως τον πιο θεοφοβούμενο ομότεχνό του (“...σήμερον μετ'εμού έση εν τώ παραδείσω”). Τότε έβρισκα άδικη αυτή την προτίμηση. Γιατί να μην αξιωθεί κι ο άλλος αμαρτωλός την σωτηρία; Έστω κι αν είχε “βλασφημήσει”. (Πού; Πώς; Κι αυτό μου φαινόταν ασαφές.)
Δεν ξέρω πόσο καλά θυμόσαστε τη σκηνή (Λουκ. κγ' 39-44): Στον “Κρανίου Τόπον” σταυρώνεται ο Ιησούς, μαζί του και οι δύο “κακούργοι”. “Ον μεν εκ δεξιών ον δε εξ αριστερών”. Ο πρώτος κάνει τη βλάσφημη ερώτηση. Ο δεύτερος τον επιπλήττει: “Ουδέ φοβεί συ τον Θεόν;...”. Εμείς, συνεχίζει, δίκαια τιμωρούμεθα “ούτος δε ουδέν άτοπον έπραξε.” Και, στρεφόμενος προς τον Ιησού: “Μνήσθητί μου Κύριε όταν έλθεις εν τη βασιλεία σου”.
Τώρα, μετά τόσα χρόνια, μπόρεσα να εντοπίσω την δυσφορία μου. Ο “βλάσφημος” ληστής, με την ωμή, πραγματιστική απορία του, εκφράζει κάτι πολύ ανθρώπινο: τον ορθό λόγο. Τιμωρείται επειδή σκέπτεται λογικά - με τον τρόπο δηλαδή που είμαστε προγραμματισμένοι να λογιζόμαστε.




Γιατί, όσο κι αν φαίνεται αφελής η ερώτησή του, δεν παύει να είναι ακλόνητα λογική. Δεν αρνήθηκε, ούτε καν αμφισβήτησε την θεότητα του Ιησού. Την έθεσε σε απορητική δοκιμασία. (Αν...) Η βλασφημία του ήταν ότι δεν μπόρεσε να δεχθεί σαν δεδομένο το απίθανο - το ότι σταυρώνεται δίπλα του ο Υιός του Θεού!
Αν μάλιστα προεκτείνει κανείς περισσότερο την απορία του ληστή, μπορεί να περιλάβει όλο το “παράδοξο” (που θα έλεγε ο Kierkergaard) ή το “παράλογο” (absurdum, Τερτουλλιανός) του Χριστιανισμού. Γιατί ο παντοδύναμος και πανάγαθος Θεός έπρεπε να διαλέξει ένα τόσο έμμεσο, περίπλοκο (και παράξενο!) δρόμο για την λύτρωση του ανθρώπου;
Ενανθρώπιση, Σταύρωση, Ανάσταση - τόσα θαύματα παρά την λογικήν - κι ακόμα ο πόνος κι η οδύνη περισσεύουν!
Μπορούσε, απλούστερα, ο Ποιητής των Πάντων, να καταργήσει το Κακό στον κόσμο. Μπορούσε (να η αφελής, βλάσφημη, ευθύγραμμη λογική) να ακυρώσει την αμαρτία. Γιατί να μην είναι αυτός ο κόσμος Παράδεισος; Τι νόημα έχει που αφήνει τον άνθρωπο να βασανίζεται; Τι εξυπηρετεί ο πόνος κι ο θάνατος αθώων; Κι αυτός ακόμα ο “κακός” ληστής, πόσο υπεύθυνος είναι για την κακία του - όταν τον έχει πλάσει μια πανάγαθη και πανίσχυρη βούληση;



Βέβαια ο ληστής, αν ήταν διανοούμενος, θα μπορούσε να πει με τον Τερτουλλιανό: “δύναμαι να το πιστέψω, επειδή είναι ανόητο (quia ineptum est)” ή “το θεωρώ σίγουρο διότι είναι αδύνατο (quod impossibile est)”. Μη ων σοφός, είπε αυτό που θα έλεγε κάθε άνθρωπος, ακολουθώντας τους νόμους της σκέψης. Είπε (κι αυτό μέσα στον πόνο, στο μαρτύριό του): “Αν είσαι ο εκλεκτός, τότε σώσε τον εαυτό σου και μας”. Και για αυτή του τη σκέψη, δεν αξιώθηκε τον Παράδεισο.
Ίσως ξενίζει που ονομάζω αυτόν τον άξεστο άνθρωπο ορθολογιστή. Όμως η πρόταση “αν... τότε” βρίσκεται στη βάση κάθε ανθρώπινης συλλογιστικής και επιστήμης. Η (όποια) θεωρία ξεκινάει με μία υπόθεση (αν) και ολοκληρώνεται με κάποια δοκιμή (τότε). Ο ληστής, όπως κι ο άλλος ορθολογιστής, ο Θωμάς, γύρευε κάποια απόδειξη. (Αν και, μέσα στο μαρτύριό του, μπορεί ακόμα περισσότερο να ζητούσε μια σωτηρία.)
Θαυμάζω αυτούς που, σαν τον καλό ληστή, πιστεύουν στο απίθανο χωρίς τεκμήρια. Πολλές φορές λυπάμαι που δεν μπορώ να τους ακολουθήσω. Θα ήταν σίγουρα πολύ πιο άνετη μία ζωή χωρίς τον καταναγκασμό της λογικής. Αλίμονο - όσο κι αν προσπάθησα, δεν κατόρθωσα να ξεφύγω από τον κλοιό της. (Παρά μόνο στους χώρους της Τέχνης. Το δικό της Θαύμα με πείθει.)
Φυσικό λοιπόν να συμπαθώ όσους μου μοιάζουν. Σαν τον "κακό" ληστή. Φοβάμαι πως, στην θέση του, τα ίδια θα έλεγα (αν τα κατάφερνα να μιλήσω. Δεν αντέχω τον πόνο.) Έστω, θα τα σκεφτόμουνα. Και θα έχανα τον Παράδεισο.
Κι ας μην σκεφθεί κανείς πως δεν εκτιμώ το κήρυγμα της Αγάπης. Ίσα-ίσα, που είμαι φανατικός οπαδός της. Ακριβώς επειδή υπάρχει ο πόνος στον κόσμο κι επειδή είναι παράλογος (κι ο πόνος κι ο κόσμος) η αγάπη είναι η μόνη καταφυγή. Την βλέπω όμως όχι σαν δοξολόγηση της κατάστασης των πραγμάτων - αλλά σαν διαμαρτυρία εναντίον της. Γιατί αν δεν ήταν ο κόσμος άδικος και παράλογος, τι θα χρειαζόταν η αγάπη;
Και γι αυτό (επειδή πιστεύω στην αγάπη) τρέφω ακόμα την παλιά παιδική μου πεποίθηση. Πως ο Χριστός, αφού τέλειωσαν όλα, θα ξαναθυμήθηκε και τον "κακό" ληστή. Και θα τον φώναξε κοντά του, στον Παράδεισο.
***
Καλό Πάσχα σε όλους.
doctor

57 σχόλια:

  1. Καλό Πάσχα και σε σένα..
    Υ.Γ.Δεν είναι πάντα πιο ανώδυνη η μοίρα όσων πιστεύουν στο αόρατο..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Νομίζω, ότι η ερμηνεία του Ν.Δήμου είναι αρκετά απλοϊκή, ωστόσο αντικειμενικά καίρια.
    Αν λάβει κανείς υπόψιν την αλληγορία της χριστιανικής διδασκαλίας η οποία σα σφίγγα ή Πυραμίδα κάνει ορατά τα οφέλη του τουρισμού στη σύγχρονη Αίγυπτο, ομοίως και η διδασκαλία του Πλάτωνα και κυρίως η Χριστιανική διδασκαλία διαδίδονται ακόμη κρυπτογραφημένα καίτι εισήλθαμε στην εποχή της Αποκάλυψης της.
    Εν ολίγοις, ο Χριστός αποκαλύπτει αλληγορικά τα μυστικά, τότε για την λειτουργία του εγκεφάλου ως σύγχρονος ευροεπιστήμων ή ως ένας Καλλιτέχνης Φιλοκαλίας.
    Στο δεξί χέρι του Ανθρώπου εδράζεται το αριστερό τμήμα του εγκεφάλου που λειτουργεί απο την εποχή του Homo Neaderdal.
    Το δε αριστερό χέρι λειτουργεί με το δεξί τμήμα του Εγκεφάλου που ξεκινά την εποχή του Homo Sapiens.
    Αρα μπορεί να συμπεράνει κανείς, ριψοκινδυνεύοντας, ότι η βλασφημία στη Βία και το Αδικο είναι εκ των ουκ άνευ στην Αποκαλυπτική ιστορία του Ανθρώπου, κατά συνέπεια πολύ σωστός ο προβληματισμός του κ. Δήμου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Καλό Πάσχα (Χοληστερίνεια 2009) και σε σένα doc!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Μα νομίζω ο Χριστός θα τον δεχόταν στον Παράδεισο.. η εκκλησία είναι που κλείνει τις πόρτες και όχι μόνο σ' έναν "κακό" ληστή.
    Καλή Πάσχα εύχομαι.. με αγάπη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Carpe Diem, καλό Πάσχα. Η πίστη στο αόρατο, στο υπερκόσμιο και στο Θείο είναι μια παρηγοριά.
    Αλλιώς πρέπει να κρατηθείς γερά για να αντέξεις την ορμή του οντολογικού κυκλώνα...

    doctor

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. arigood@gmail.com, ο Δήμου το γράφει κιόλας, ότι το κείμενο αποτελεί μια παιδική απορία!
    Χθες η κόρη μου (5,5 ετών) κάνοντας ζάπινγκ έπεσε πάνω στην κρατική τηλεόραση όπου έδειχνε εκκλησία.
    Και μου κάνει την εξής ερώτηση;

    -Μπαμπά, οι παπάδες γιατί μιλάνε ...αγγλικά;;;;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Pölsemmanen, vännen min!
    Glad Påsk till dig också!
    Var är Påskmusten???

    doctor

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Margo, τώρα με την κρίση ακόμη και ο παράδεισος έχει πρόβλημα πληρότητος!

    Φαντάσου να πεθάνεις και να δεις στο ... δικαστήριο όπου θα κριθεί η αιώνια τύχη σου τον Χριστόδουλο!!!
    Θα ζητήσω τότε τον Βασίλη Ραφαηλίδη συνήγορο μπας και πάω σε καζάνι χαμηλής θερμοκρασίας...!

    doctor

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Πολύ ωραία η επιλογή του κειμένου αυτού του Ν. Δήμου γι' αυτές τις μέρες που κατακλυζόμαστε από θρησκευτικά κείμενα και εκπομπές.
    Πράγματι τι λογικότερο από την παραίνεση του "αμαρτωλού" Ληστή προς το Χριστό να σώσει τον εαυτό του και τους σταυρωμένους δίπλα του!
    Ένα άλλο ακόμη ερώτημα που με βασανίζει Δόκτωρ μου, το οποίο επισημαίνει και ο Δήμου στο κείμενο του, είναι το εξής: Το γεγονός της θανατικής εκτελέσεως του Χριστού με αυτό το βασανιστικό τρόπο, πώς ακριβώς επέφερε ή έστω μπορεί να επιφέρει τη "Σωτηρία του Κόσμου"???? Είδατε εσείς καμιά σωτηρία του κόσμου? Μετά από 2000+ χρόνια ο άνθρωπος και ο πλανήτης ψάχνει τρόπους σωτηρίας, μακριά από σταυρικούς θανάτους και βασανισμούς.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Μερόπη θέτεις πολύ εύλογα ερωτήματα και πολύ σωστά.
    Και όμως ο κόσμος ελπίζει, έστω και μέσω αυτού του μαζοχιστικού τρόπου πάταξης της αμαρτίας και η κατάργηση του θανάτου που σκέφτηκε [?] ο Θεός...

    doctor

    Υ.Γ. Ενεργοποίησα τα ανώνυμα σχόλια πριν δύο εβδομάδες. Δυστυχώς όμως λόγω των αρκετών υβριστικών μηνυμάτων που έχουν καταγραφεί, αναγκάζομαι να τα απενεργοποιήσω εκ νέου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Ως συνήθως πολύ ωραία τα έγραψε ο Νίκος Δήμου, και διπλωματικά, για να μην ταραχτούν τα πούπουλα του χριστεπώνυμου πλήθους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Aπό τη μία μεριά ο Θεός τιμωρεί τον ορθό λόγο και τις εύλογες απορίες (τη βάση κάθε "επιστήμης") και από την άλλη χρειάζεται ειδικούς, θεολόγους και παπάδες, για να εξηγήσουν, με "λογικά" επιχειρήματα τις παραβολές του και τα νοήματα της θρησκείας του. Γιατί θα πρέπει ο παπάς να ξέρει καλύτερα τι εννοεί ο Θεός σε κάθε περίπτωση; Η θρησκεία δεν απευθύνεται στον οποιοδήποτε;
    Επίσης τι Θεός είναι αυτός που με καθιστά υπεύθυνο για πράξεις που δεν είμαι υπεύθυνος και έγιναν χρόνια πριν γεννηθώ και μάλιστα περί ένα μήλο;

    Αφελή ερωτήματα, αλλά, επαναλαμβάνω, η σωτηρία πρέπει να είναι για όλους, των πτωχών τω πνεύματι συμπεριλαμβανομένων.

    Όσο για την ελπίδα σου για ένα καζάνι χαμηλότερης θερμοκρασίας, γkούγκλιασε "heaven is hotter than Hell"...

    Καλό Πάσχα με αγάπη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Διαγόρα, τα πούπουλα ταράζονται ακόμη και αν παρουσιάσεις τον Χριστό μαύρο ή κοντό, στον Δήμου θα κόλλαγαν;

    doc

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Αργόσχολε, αν ο Παράδεισος είναι πιο ζεστός από την Κόλαση τότε μήπως η Κόλαση είναι κάτι σαν τον Βόρειο Πόλο;;;

    doc

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Είναι βέβαιο ότι και οι δυο ληστές βρίσκονται στον Παράδεισο.

    Ατράνταχτο στοιχείο γιαυτό είναι το γεγονός ότι πέθαναν μετά τον Χριστό, άρα γνωρίζοντας τι επακολούθησε μετά τον θάνατόν του (σκοτείνιασε ο ήλιο ,σείστηκε η γη, άνοιξαν οι ουρανοί , αναστήθηκαν ακόμη και νεκροί κ.α.) θα ήταν αδύνατο να μη πιστέψει στην θεότητα του Ιησού και άρα να μετανοήσει για το λάθος και ο άλλος ληστής, έστω και μέσα του, ληστής ήταν όχι μαλάκας.
    Και σύμφωνα με την πάγια δέσμευση του χριστού, ότι έτσι και προλάβεις εν ζωή και μετανοήσεις την έκανες, άρα.....
    ....καλές γιορτές

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Η απορία είναι λογική, αλλά αντίστοιχη με το να πας σε κάποιον που προσεύχεται για δικό του που πεθαίνει, και τον ρωτάς:"Αφού ο θεός σου είναι παντοδύναμος, γιατί δεν σώζει τον άνθρωπό σου?".
    Είναι και θέμα timing κάποια πράγματα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. glam, άψογος ο συλλογισμός σου! Μπήκε ο Σωκράτης μέσα σου!!!

    dem, γιατί αυτός που προσεύχεται δεν σκέφτεται "γιατί Θεέ μου ο άνθρωπός μου; γιατί όχι ο τάδε;".
    Στην περίπτωση του ληστή μιλάμε για μία ύστατη προσπάθεια δραπέτευσης από τον επερχόμενο θάνατο, μιλάμε για μία σκέψη που είναι λογική. Ο ληστής προσπαθεί να επιβιώσει και αφού πληροφορείται ότι δίπλα του σταυρώνεται ο ίδιος ο Θεός τι το μεμπτόν στην ερώτησή του;
    Κι εγώ αυτό θα ρωτούσα.

    doctor

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Καλησπέρα Δημήτρη και χρόνια πολλά.

    Ο κύριος Δήμου, όπως πάντα, τα λέει πολύ σωστά. Και εγώ αν "έπρεπε" να διαλέξω ένα ληστή θα διάλεγα τον ορθολογιστή...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Καλό Πάσχα, αγαπητέ μου δόκτωρα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. Ο χριστιανισμός επένδυσε πολλά στη θεωρία της στιγμιαίας λύτρωσης με μια απλή δήλωση, κάτω από το σκιά του θανάτου. Κάτι αντίστοιχο με το ελληνικό, αν το δηλώσεις μπορείς να το σώσεις. Δεν ξέρω ποιος από τους δύο ληστές ήταν ο καλός και ποιος ο κακός, η ιστορία κατέγραψε μόνο το τέλος τους. Το μόνο που ξέρω με σιγουριά είναι ποιος ήταν ο ποιο χέστης.

    Καλό Πάσχα δόκτορα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. Ε, κάπου εκεί το ένστικτο επιβίωσης θολώνει τη λογική του. Αν ακολουθούσε τις λογικές συνέπειες της απορίας του, θα έπρεπε να σκεφτεί:
    - Αν ο Ιησούς ήταν θεός, τότε δεν θα είχε καμιά ανάγκη να "σώσει" τον εαυτό του από μια εμπειρία που για τον ίδιο δεν θα είχε καμία σχέση με την αντίστοιχη ανθρώπινη (καθώς προφανώς δεν ήταν σε θέση να γνωρίζει τα μετέπειτα διατυπωθέντα δόγματα περί της δισυπόστατης φύσης του Ιησού: τέλειος θεός και τέλειος άνθρωπος). Κι επιπλέον αν ένας θεός επιλέγει να περάσει αυτήν τη δοκιμασία, τότε κάποιον ιδιαίτερο λόγο θα έχει για να το κάνει -αν ήθελε να σωθεί, θα το είχε κάνει πολύ νωρίτερα από την στιγμή της σταύρωσής του.
    Όσο για τον ίδιο το ληστή, η αξίωση του να τον σώσει αντέβαινε προς την προϋπόθεση της μετάνοιας που έθετε ο Ιησούς αλλά και όλοι οι προφήτες πριν από αυτόν. Μια μετάνοια που δείχνει ο έτερος ληστής, αποδεχόμενος το δίκαιο της τιμωρίας για τις πράξεις του.
    - Αν πάλι δεν ήταν θεός, τότε δεν θα μπορούσε να κάνει τίποτε ούτως ή άλλως.
    Σε κάθε περίπτωση η διατύπωση της ερώτησης ήταν μάταιη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. Δημήτρη
    Πολλές ευχές για ένα όμορφο Πάσχα...(με μέτρο τη μαγειρίτσα και τον οβελία...)

    Μήπως η ιστορία με τους δύο ληστές αναφέρεται μόνο στα καταγεγραμμένα απο τους 4 ευαγγελιστές και όχι στα άλλα που τα εξαφάνισε κάποιο ιερατείο και ποτέ δεν θα μάθουμε???

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  25. Για να δανειστώ τους ανεξίθρησκους όρους της Αμερικής (όπου τελικά κατέληξαν οι περισσότεροι "ορθολογιστές ληστές"):Happy spring break!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  26. Γιάννη, κι εγώ αυτόν θα διάλεγα ή μάλλον κι εγώ αυτά θα έλεγα στον Χριστό. Δεν αντέχω τον πόνο, πιθανόν να του το έλεγα πριν καν μας σταυρώσουν...

    ***

    vripol, καλό Πάσχα και σε σένα πουλύπο μ'!

    doctor

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  27. Elias, αλήθεια αυτοί οι ληστές τι είχαν κλέψει και τους σταύρωσαν; Εδώ στην Ελλάδα τους κάνουν βουλευτές και υπουργούς...

    doctor

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  28. dem, αν υποθέσουμε ότι αυτοί οι ληστές ήταν μεγάλα καθάρματα και γι'αυτό και οδηγήθηκαν στον θάνατο, δεν νομίζω να είχαν αυτές τις φιλοσοφικές ανησυχίες που πολύ εύλογα θέτει κανείς από την πολυθρόνα του. Θα τα σκεφτόσουν αυτά στο σταυρό τέκνον μου ή θα περίμενες τον Παλαιοκώστα με το ελικόπτερο για να "την κάνεις";

    Σοβαρά τώρα, νομίζω ότι τέτοιου είδους στιχομυθίες πάνω στον σταυρό είναι απίθανο να έγιναν διότι ο σταυρικός θάνατος ήταν από τα οδυνηρότερα μαρτύρια και επέρχονταν μέσα από φριχτούς πόνους. Θα τον συνέκρινα με τον ανασκολοπισμό (σούβλισμα).

    doctor

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  29. Mtryfo, έχω πληροφορίες ότι ο Χαρδαβέλας βρήκε τα απόκρυφα ευαγγέλια και θα τα παρουσιάσει στην εκπομπή του "πυροβολημένος κόσμος που με βλέπει"...!

    ***

    Cyverius, αυτά είναι του διαβόλου που έλεγε η θεία μου. Να'σαι καλά.

    doc

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  30. Δόκτορα,

    ευχές για χαρούμενο Πάσχα σε σένα και τις γυναίκες σου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  31. Όχι, αλλά δεν είμαι εγώ αυτός που απέδωσε τις φιλοσοφικές προεκτάσεις σε μια στιχομυθία που, όπως λες, είναι απίθανο να έγινε. Αυτό το έκανε το κείμενο του Ν.Δήμου (δεν είμαι βέβαια σίγουρος για το αν γράφτηκε σε πολυθρόνα).
    Αλλά νομίζω ότι φωτίζεις καλύτερα το θέμα συγκρίνοντας επιτυχώς τον "ορθολογισμό" του ληστή με αυτόν του Παλαιοκώστα, και θα πρόσθετα με μεγάλης μερίδας των νεοελλήνων: "αν μπορώ να δραπετεύσω, να κλέψω, να εξαπατήσω χωρίς συνέπειες γιατί να μην το κάνω? Η λαϊκή μούσα θα με δικαιώσει, γιατί είμαι ελεύθερο πνεύμα και είναι "λογικό" να σκέφτομαι μόνο το τομάρι μου."

    Δεν σου εύχομαι καλό Πάσχα, το θεωρώ υποκριτικό καθώς δεν πιστεύω κι απ'ότι καταλαβαίνω ούτε εσύ.
    Σου εύχομαι όμως υγεία και ευημερία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  32. Ο Δήμου έχει ένα απίστευτο χάρισμα: άσχετα εάν αυτά που λέει σε βρίσκουν σύμφωνο ή όχι, χαράζει νέες πορείες σκέψης που έλεγες: "αυτό ήταν εκεί και δεν το έβλεπα;"
    Έτσι και με την ιστορία των ληστών που την έχουμε ακούσει τόσες φορές αλλά ουδέποτε επικεντρωθήκαμε στο ορθολογικό της διατύπωσης του ανθρώπου αυτού.
    Δεν ξέρω αν η πατρότητα της ερμηνείας αυτής ανήκει στον Δήμου (διπλά μπράβο αν είναι έτσι), πάντως έκανε διάνα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  33. Πάντως το story της τιμωρίας του ορθού λόγου είναι πιο παλιό.Ας μη ξεχνάμε οτι ο Άδωνις τιμωρήται από τον Πλούτωνα γιατί έκανε το αυτονόητο.Να γυρίσει να κοιτάξει αν τον ακολουθεί η Ευριδίκη αν του κάνουν πλάκα οι θεοί του κάτω κόσμου.

    Καλό Πάσχα σε όλους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  34. dem, η πλειονότητα των νεοελλήνων που κινείται στην υποκρισία, πηγαίνει στην εκκλησία δύο φορές το χρόνο, δηλώνει Χ.Ο., αλλά έχει ως οδηγό στην ζωή της αυτό που εύστοχα έγραψες -δηλαδή την μικροαπατεωνιά, τον ωχαδερφισμό και έναν κουτοπόνηρο εγωισμό που τόσο περίτρανα τον βλέπουμε και τον γευόμαστε στην συμπεριφορά του νεοέλληνα ως οδηγού- δεν νομίζω ότι αυτός ο μέσος χαρακτήρας που θα τον παραλλήλιζα με την ιδιοσυγκρασία του ήρωα του θεάτρου σκιών Καραγκιόζη, έχει κάποια σχέση με τον ορθολογισμό, ούτε καν εξ αντανακλάσεως.

    Ο μέσος σημερινός νεοέλληνας θα προσπαθούσε να λαδώσει τους δικαστές ή τον όχλο για να τον αθωώσει. Καταρχήν θα έκλεβε λίγο, για να μην τιμωρηθεί με θάνατο. Θα έκλεβε πολύ αν ήταν ισχυρός διότι τότε θα γνώριζε ότι ακόμη και αν τον έπιαναν, οι "δικοί" του θα δημιουργούσαν κάποιαν ΕΔΕ ή κάποια προανακριτική για να τον αθωώσουν...

    Υγεία και ευτυχία και σε σένα. Τι το καλύτερο;;;

    Να'σαι καλά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  35. Αυτό που μου αρέσει στον Δήμου είναι ότι όταν τελειώσεις ένα βιβλίο του σίγουρα έχεις κερδίσει κάτι. Ακόμη και αν σε κάποια σημεία διαφωνώ μαζί του [τι πιο φυσικό;] η διατύπωση της σκέψης του είναι τόσο ταξιθετημένη και με εύστοχα επιχειρήματα που σε κάνει να σκέφτεσαι πιο βαθιά.

    Σε ευχαριστώ.

    doctor

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  36. Σταύρο, τι ευχάριστη έκπληξη! Χαθήκαμε!
    Να σαι καλά.
    Τον σημερινό Άδωνι ακόμη δεν τον ανακάλυψε ο Πλούτωνας;;;;;;;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  37. Πολύ καλό κείμενο, συμπυκνώνει σε μερικές γραμμές δυο διαφορετικές κοσμοθεωρίες.... αν και δεν νομίζω τελικά ο κακός ληστής να έλαβε ουδενός είδους πρόσκληρη μετά...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  38. Ωραίο το κείμενο του Ν.Δ.Καλα να περάσεις Δημήτρη,ξέχασα να στο ευχηθώ στο σχόλιο μου στου Διαγόρα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  39. Ο/Η Stavros P (isisdoros) είπε...

    "...Ας μη ξεχνάμε οτι ο Άδωνις τιμωρήται από τον Πλούτωνα γιατί έκανε το αυτονόητο.Να γυρίσει να κοιτάξει αν τον ακολουθεί η Ευριδίκη αν του κάνουν πλάκα οι θεοί του κάτω κόσμου."

    Συμφωνώ με τον συλλογισμό σου με μια διαφορά: Δεν επρόκειτο για τον Άδωνη, αλλά για τον Ορφέα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  40. Zaphod, προφανώς τον κακό ληστή θα τον συναντήσουμε στην Κόλαση.
    Ή σκέφτεσαι να πας στον Παράδεισο;;;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  41. Resident, στου Διαγόρα έγινε γης Μαδιάμ. Μπήκαν δύο χριστιανοταλιμπάν και είδες κι εσύ τι έγινε.
    Και από επιχειρήματα, ορθογραφία και συντακτικό, ούτε η Θώδη να έγραφε.

    ***

    Γιάννη, τώρα μου χάλασες τον συνειρμό με τον Μπουμπούκο. Τι θα πω τώρα, για τον Ορφέα Περίδη ή τον Ορφέα Αλεξανδρούπολης;;;

    doctor

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  42. giant13, γίγα της Θεσσαλονίκης ευχαριστώ. Καλό Πάσχα!

    doctor

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  43. Εγώ μετά θάνατον έχω φτιάξει παράδεισο σουβλακικής εμπνέυσεως που είναι ανωτερος των υπαρχουσων θεωριών, δυστυχώς όμως είναι πάνω κάτω το ίδιο αληθής και πραγματικός, δηλαδή μια εμπνευσμένη μπαρούφα της στιγμης.....


    Μακάρι να έχω άδικο αλλά χλωμό το βλέπω....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  44. Καλό Πάσχα σε ολους τους φιλους εδω και ιδιαιτερα στον οικοδεσποτη του μπλογκ.

    Να περάσετε ολοι ομορφα και ελπίζω να εχετε τον χρονο να αναπνευσετε τον ανοιξιατικο αερα.

    Μπορει να μην βλεπω αυτα που βλεπουν οι Χριστιανοι, αλλα παρ'οτι εχουν περασει καπου 25 χρονια απο τοτε που εκανα Πασχα στην Ελλαδα, ακομα εχω ομορφες αναμνησεις... επειδη ο καιρος ηταν καλος και ημουν με την οικογενεια μου.

    Σημερα εγραψα ενα σχολιο για το "θαυμα" του Αγιου Φωτος... αλλα δεν θα το συζητησω εδω. Ακομα και ο Νικος Δημου ειναι προσεκτικος σε θεματα θρησκειας και αλλων πλειοψηφικων προκαταληψεων...

    Γεια.

    George

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  45. zaphod, αν ανοίξεις σουβλατζίδικο στην κόλαση (γιατί η Πρωτοψάλτη που θέλει να ανοίξει βενζινάδικο στα σύννεφα είναι πιο νορμάλ;) ξέρω έναν ελληνοσουηδό θολοκουλτουριάρη με προϋπηρεσία (ψήστης λουκανίκων) που ενδιαφέρεται για ψήστης.
    Θα έχεις όμως χαμηλότερες τιμές από τον ...επάνω κόσμο διότι δεν θα έχεις κόστος ψησίματος (αφού εκεί θα έχει πολύ ζέστη).
    Ρε μπας και η Κόλαση είναι φινλανδική σάουνα με παγωμένη μπύρα;;;

    doctor

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  46. Άνδρος, ναι, η εποχή του Πάσχα είναι η πιο καλή και η φύση στο αποκορύφωμα της ευωδίας της.

    Το κείμενο του Δήμου είναι όντως light, και νομίζω κινείται στα όρια του να μην προκαλεί το θρησκευτικό αίσθημα της μεγάλης εβδομάδος.
    Καλό Πάσχα και στην Αμερική, ευχαριστώ πολύ για τις ευχές.

    doctor

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  47. Είχε και ο Χριστός τις αδυναμίες του,
    ...doctor.

    Καλή Ανάσταση σε σένα και στην οικογένειά σου, με υγεία και αγάπη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  48. Καλά να περάσεις Δημήτρη με τα αγαπημένα σου πρόσωπα, μόνο προσοχή.. μη βαρυστομαχιάσετε!!!:)))

    ..ωραίο το κείμενο του Ν.Δ. και εύλογη η απορία του..

    Η αλήθεια είναι πως δε με απασχόλησε ιδιαίτερα το θέμα "θρησκεία" στη ζωή μου. Μετά την απάντηση που έλαβα σε ηλικία 4+κάτι χρονών στην ερώτηση «Πώς έγινε ο άνθρωπος;» απέχει το μυαλό μου από παρανοϊκές φαντασιοπληξίες. Οταν φαντάζομαι, έχω πλήρη επίγνωση ότι πράγματι φαντάζομαι, ότι η φαντασία δεν είναι απόρροια λογικής σκέψης, κλπ κλπ, και αυτό για το οποίο απορώ είναι πώς γίνεται να υπάρχει τόση (τόσο μεγάλη σε έκταση και αριθμό) σύγχιση στα μυαλά των ανθρώπων.
    -->> τρελαίνομαι για παραμύθια, εκστασιάζομαι με τη μυθολογία, αλλά το παραμυθάκι του παραδείσου με τους δήθεν προγόνους μου έσπαγε ανέκαθεν τα νεύρα! Τόσο με την αφέλειά του, όσο και με τους αφελείς που το πιστεύουν αληθινό λέμε.. Ασε πια το μακάβριο θρίλερ του Πάσχα! ;)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  49. Σπιθάκο, Nobody's perfect.
    Έχω την εξής απορία: αν θέλεις να σταυρώσεις τον Πάγκαλο ή τον Βενιζέλο (ή και τους δύο μαζί) τι ειδους καρφιά πρέπει να βάλεις για να τους κρατάει ο σταυρός;;;

    ***

    Rodia, συμφωνώ και επαυξάνω.
    Για μένα ο Θεός είναι ο φανταστικός φίλος των ενηλίκων.
    Κάπου πρέπει να πεις τον πόνο σου, από κάπου πρέπει να πάρεις θάρρος.
    Κάπου να μιλήσεις, από κάπου να πιαστείς.
    Δεν είναι τυχαίο ότι οι εκκλησίες είναι γεμάτες με γέρους και γριές.
    Ο επικείμενος θάνατος δημιουργεί οντολογική ανασφάλεια, μεταφυσικό ίλιγγο και η θρησκεία είναι ένα καλό παραισθησιογόνο.

    doctor

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  50. ... και πού νά΄ταν σταυρωμένη στ/αριστερά Του καμμιά ιερόδουλη...

    Εκεί να δεις απορίες!

    :)))))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  51. Που χάθηκες εσύ ε;;;;;;; Σπίτι χτίζεις ή παλάτι;

    Που να ήταν σταυρωμένη δίπλα του αυτή που ήθελε να την σταυρώσουμε στις εκλογές... Σκέψου!!!

    Μάλλον θα έπαιρνε τον σταυρό και θα έφευγε...

    doc

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  52. Χωρίς νέτι είμαι μουγκή. Ξυλιάζω στην αυλή γμτ κλέβοντας από τον ακατανόμαστο γείτονά μου... που δεν ήξερε ο ηλίθιος ότι είχε κολλήσει το μόντεμ του... για κάνα δίμηνο... οπότε χριστιανικά σκεπτόμενη, του έκανα ρησέτ γιατί έπρεπε να το χρησιμοποιήσω για λόγους ανωτέρας βίας... κ μετά του το επανέφερα στο κόλλημα!

    Σήμερα δουλεύει, μάλλον λείπει η μίσσες οπότε θα κατεβάζει ντοκυμαντέρ αναπαραγωγής :))

    Κι ερωτώ:

    Αν ο διπλανός μου και ειδικότερα ο ανώτερός μου (βλ.300 Μπουμπούκοι κ Μπουμπούκες) τρομπονιάζουν ή/και τρομπάρουν βλάπτοντας τα παρόντα συμφέροντα κ τη μελλοντική σωτηρία μου, τότε (με τι αντίτιμο) να περιμένω να με σώσουν?!

    Επειδή στον μικρόκοσμό τους, τον συμπεριλαμβάνοντα κι εμένα σαν μεταβλητή/κομπάρσα, εκπονούν επουράνιο σχέδιο παγκόσμιας σωτηρίας?

    Να πιστέψω/ψηφίσω/συναινέσω άμα τη εμφανίσει?

    Πάω να φτιάξω τσάι κ κουλουράκια, ο δρόμος για μας τις... ιερόδουλες του πνεύματος (του πτωχου) για την Κόλαση είναι πολύυυυ μακρύς!...

    δε μπορώ να λινκάρω, πόσο μάλλον να μπλογκάρω, αλλά αφιερωμένο!

    http://www.youtube.com/watch?v=AiK-7roVyZ0

    πού θα πάει...

    ΧΧΧΧΧΧΧΧΧ χρόνια πολλά σε όλη την παρέα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  53. Που να ήταν σταυρωμένη δίπλα του αυτή που ήθελε να την σταυρώσουμε στις εκλογές... Σκέψου!!!

    Μάλλον θα έπαιρνε τον σταυρό και θα έφευγε...
    Φαντάζεσαι βροχή μηνύσεων κ αγωγών στο υπερπέραν?
    Οπου φύγει φύγει, με όλο τον Γολγοθά επ΄ώμου!

    ΥΓ/ εδώ θα μου πεις, υπάρχουν και χειρότερα, κούναγε ο ^δενπαραιτούμαι^ το δάχτυλο στη βουλή, και οι ηλίθιοι αντί να το φάνε στην καταχεσμένη τους φωλιά, το συνεχίζουν... χωρίς να πιάσουν το ^ΒΡΕ ΚΟΘΩΝΙΑ ΑΝ ΑΡΧΙΣΕΙ ΝΑ ΜΑΣ ΜΗΝΥΕΙ Ο ΑΠΛΟΣ ΠΟΛΙΤΗΣ ΤΗΝ Π**ΤΣΙΣΑΜΕ!!!^

    Μήπως οι ληστές θα έπρεπε να μηνύουν προκαταβολικώς?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  54. Τον Γολγοθά επ'ώμου!!! Πολύ καλό!
    Στο μπλογκοφρέντς πότε θα μπεις; Έχεις δώρο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  55. "ντοκυμαντέρ αναπαραγωγής" αυτό είναι το LOL της εβδομάδας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  56. Για να καταλάβετε τα των ληστών, θα πρέπει να ασχοληθείτε λιγάκι με την Καμπαλά.

    ο airgood@gmail.com είπε κάτι ... που δεν του δώσατε σημασία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  57. @IxNiLaTiS
    Καμπαλά; Έχεις το email της Μαντόνα; :P

    ΑπάντησηΔιαγραφή